Vesiterapia

Vesiterapiaa koirille

Samoissa tiloissa kanssani työskentelee eläinfysioterapeutti Hanna Nissinen (EläinfysiOs). Hänellä on käytössään koirien kuntoutus- ja harjoittelukäyttöön suunniteltu vesijuoksumatto, jossa veden korkeutta ja maton nopeutta säätämällä pystytään harjoittamaan eri asioita. Vesikävelymatollamme on myös mahdollista harjoittaa koiraa ylämäkikävelyn avulla.

Vesiterapiassa hyödynnetään veden ominaisuuksia kuten nostetta, hydrostaattista painetta ja vastusta.

Veden noste avustaa heikkojen lihasten ja kipeiden nivelten kuntoutumista. Se avustaa nivelen liikettä ja vähentää kipua, koska noste pienentää nivelille tulevaa kuormaa. Veden korkeutta säätämällä voidaan näin ollen vaikuttaa nivelille tulevan kuormituksen suuruuteen.

Hydrostaattinen paine taas vähentää turvotusta nivelessä tai kudoksessa ja se saattaa myös vähentää kipua harjoituksen aikana. Lisäksi veden paine tukee heikkoja niveliä, mikä tekee harjoittelusta turvallista.

Veden vastus on merkittävästi suurempi kuin ilman vastus maalla. Näin ollen vesiterapia auttaa lihasten vahvistumisessa sekä parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa.

Vesijuoksumatollamme on myös mahdollista kävelyttää tai juoksuttaa koiraa ylämäkeen. Useimmilla koirilla on ongelmana takaosan heikkous (leikkausten jälkitilat, harrastuskoirat kuten agility), joten harjoittamalla koiraa ylämäessä pystymme kohdistamaan harjoituksen vielä tehokkaammin takajalkojen suurille lihaksille sekä lantion alueelle.

Miten vesikävelymatolla liikkuminen eroaa uimisesta?

• Vesikävelymatolla harjoiteltaessa tuetaan koiran normaalia liikkumista (käynti, ravi).

• Leikkauksesta toipuva koira pystyy liikkumaan vesikävelymatolla turvallisesti eikä niveliin kohdistu kontrolloimattomia liikkeitä kuten uidessa saattaa tapahtua.

• Veden korkeutta säätämällä pystytään vaikuttamaan nivelten liikeratoihin eri tavalla kuin uidessa.

• Koiran liikkeiden ja harjoittelun rasittavuuden seuraaminen on vesikävelymatolla huomattavasti helpompaa kuin uidessa. Näin ollen säästytään liikarasitukselta.

Mitä etua on ylämäkiharjoittelusta?

Toisaalta taas ylämäkiharjoittelulla voidaan keventää kuormaa etuosalta jos koiralla on jokin ongelma etuosan nivelissä.

Kenelle vesiterapia sopii?

Vesiterapia soveltuu lähes kaikille koirille, mutta jos koiralla on jokin sairaus (esimerkiksi sydänsairaus), on hyvä ensin konsultoida omaa eläinlääkäriä vesiterapian soveltuvuudesta. Myös koirat, jotka eivät pidä uimisesta, kokevat vedessä kävelyn useimmiten miellyttäväksi.

Harrastus- ja kilpakoirille vesiterapia on hyvä harjoittelumuoto, kun halutaan kohottaa fyysistä kuntoa ja ennaltaehkäistä tuki- ja liikuntaelinongelmia.

Vesiterapiaa voidaan hyödyntää monenlaisissa tilanteissa kuten

• tuki- ja liikuntaelinten ongelmissa

• neurologissa sairauksissa

• koiran fyysisen kunnon parantamisessa